sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Viikko 6 ja 7

Viidennen viikon hurja 1,4 kilon pudotus ei anna syytä laiskottelulle
tai syömisen kanssa lipsumiselle, joten samaa rataa eteenpäin!

- VIIKKO 6 ja 7 -


Viikon tavoite on pitää painon ja mittojen suunta tiukasti alaspäin, sekä lisätä veden juomista ja liikuntaa. Haluaisin myös käydä uimassa. Yksin. Kilometrin. Latasin sunnuntaina bussikortinkin varten - täällä Tampereella uimahallikäynnin voi maksaa bussikortilla.

Ja haluaisin saada tällä viikolla jotain valmiiksi. Jotain. Ihan sama mitä.

Maanantai 9.2.15
Leipäaamupala. Lounaaksi eilistä lohta (nam!), riisinuudelia ja kasviksia. Eli ihan samaa kuin eilen. Päivälliseksi söin viime viikolta jääneen jauhelihakastikkeen kurkunsiivujen kanssa ihan vain tyhjentääkseni jääkaappia. Välipala jäi välistä, mutta kalorimäärä iltapalan (Alpron vanukas) jälkeen on ihan just sitä mitä pitikin.

Ennen lounasta kävin miehen kanssa kävellen kaupassa (yhteensä tunti kävelyä). Ostin CD-RW -levyjä. Nyt saa musaa autoon! Kun vaan löytäisi kaikki hyvät biisit...

Illalla tein neulemerkkejä. Nyt kun viimein on koruvaijeria ja "stoppareita" sitä varten. Vanhempien luota löytyneet kirjainhelmet innoittivat alkuun. Täytyy vaan löytää loputkin helmet ja tarvikkeet jostain. Tässä siis mun ensimmäiset neulemerkkikokeilut:

Fox, dog, wolf, deer ja burd (=bird, inside-juttu kavereiden kesken)

Ajattelin ensin, että nää on tällänen sekalainen joukko vaan,
mutta toisaalta nää kyllä sopii ihan tälläsenä settinäkin olemaan.

Neulemerkkejä käytetään siis puikoilla silmukoiden välissä, merkitsemässä esimerkiksi kavennus- tai lisäyskohtaa tai muuta tärkeää. Saman asian ajaisi esimerkiksi lenkiksi solmittu värikäs langanpätkä, mutta onhan nää nyt paljon kivempia! Kirjainhelmiä täytyy äkkiä pistää tilaukseen eBaysta, loppuivat mokomat kesken.

Tiistai 10.2.15
Tiistai meni pitkälti työhakemusten kimpussa. Söin lounaalla ja päivällisellä vieläkin sitä lohta. Vaikka se onkin suurinta herkkuani, niin nyt alkoi kyllä jo tulla korvistakin sitä...

Lounas

Syömisten määrä JA laatu oli tänään oikein passeli. Siitä plussaa. Koko päivän istumisesta miinusta, isosti miinusta! Mur! Ei saa istua koko päivää.

Keskiviikko 11.2.15
Tänään piti olla neulemiittipäivä. Eilen kiusannut kurkku olikin sitten aamulla ihan oikeasti kipeä ja muutenkin olo kurja. Kipeänä on kurjaa ja ruokakaan ei oikein maistu, joten olen yrittänyt mussuttaa kaikkea pientä pitkin päivää, enkä todellakaan ole pitänyt kirjaa mistään. Silloin kun olen kipeä, olen kipeä, enkä rupea miettimään mitä ja paljonko syön - jos jotain menee alas, se on hyvä.

Tää on nyt toinen kerta tän vuoden puolella kun olen kipeä ja molemmilla kerroilla kurkku. Syyttävä sormi osoittaa nielurisoja, joista pääsen puolen vuoden sisällä eroon lopullisesti. Leikkausajasta ei ole vielä tietoa. Ja minä kun vielä epäröin, kun lähetteen pyysin - nyt en kyllä epäröi enää, tää on oikeesti pyllystä olla kokoajan kipeenä. Leikkauksen toipumisaika vaan pelottaa aika kovasti.

Tostai, perjantai, lauantai... Torstai taas.
Sairaana. Sairaslomaa myös elämäntaparemontista - olin koko tämän viikon mittaisen jakson hyvin vähällä syömisellä, osan päivistä jopa käytännössä syömättä. Kiukkuinen angiina JA ärhäkkä korvatulehdus. Kävin välissä nimittäin kahdesti lääkärissä ja toisella kerralla sain laajempikirjoisen antibiootin ja kovemman kipulääkkeen.

Tiistaina vai keskiviikkonako se oli, kun huvikseni kävin vaa'alla. 70,9kg (-1,8). Tiedän, että siitä häviävän pieni osa on läskiä. Sairaana lähtee painoa kaikkialta paitsi sieltä mistä pitäisi. Nesteet sentään tulee juoksujalkaa takaisin, kun paranee, mutta lihakset vaatiikin sitten sitä liikkumista palautuakseen. Jännäilen siis sunnuntaita ja seuraavankin viikon sunnuntaita, että näen mitä tässä on oikeasti tapahtunut.

Torstaina 19.2. angiina alkaa olla selätetty, mutta korvat edelleen ihan lukossa ja ilm. tärykalvon toinen puoli ihan täynnä jotakin. Kuulo on todella huono, minkä lisäksi kovat äänet sattuu. Oma puhe kuulostaa kauhean kovalta ja mies kommentoi, että puhun kauhean hiljaa. Niin, äänikin tosiaan oli pahasti hukassa, mutta nyt pystyn jälleen puhumaan jonkin verran.

Tein tänään myös lisää neulemerkkejä, kolme viiden merkin settiä päätyi ihan myyntiin asti. Vaikka eihän niistä paljoa voi pyytää, mutta kun nyt materiaalikustannukset saa peitettyä - ihan omaksi iloksihan niitä tulee kuitenkin väkerrettyä. Ja eBaysta tilasin vihdoin - yllätys yllätys - lisää helmiä!

Perjantai 20.2.15
Ei tunnu perjantailta. Aamiaiseksi pieni mukillinen mustikkasoppaa ja alpron suklaavanukas (hyviä! ei erota maidottomaksi). Iltapalaksi tasan sama. Niiden väliin mahtui vain Kotipizzassa syöty Tropicana -pitsa. Josko huomenna sitten paluu normaaliin arkeen, kun ruoka alkaa jo jotenkuten maistua. Päivän kalorimäärä jokatapauksessa hyvä, vaikka kaikki muu menikin päin mäntyä.

Korvien tilassa ei muutosta. Uhmasin niitä kuuntelemalla musiikkia kuulokkeilla, eikä se ainakaan pahentanut tilannetta. Volyymia tosin sai olla enemmän kuin normaalisti ja silti musiikki kuulosti vaimealta.

Lauantai 21.2.15
Aamupalaksi leipää ja lohta. Ja paljon vettä. Aika palata fiksumpaan syömiseen.

Lounaaksi kanaa, riisinuudelia (taaaaaas), kasviksia ja vähän pinjansiemeniä. Ja tadaa! Juuri oikea määrä kaloreita. Ja kiloklubi valittaa, että saan liikaa proteiinia... Välipalaksi mehujää ja päivälliseksi pari leipää. Vielä jäi sopivasti syömättömiä kaloreita iltapalalle, jonka aion toteuttaa Alpron vaniljajogurtista ja marjoista.

Lounas

Ennen lounasta kävin tosiaan 35 minuutin kävelylenkillä, uudet talvikengät tassuissa. Oli 30% alennuksessa = 40e. Oli hyvät, ei kastunu varpaat, enkä liukastunut. Kunhan pääsen vähän enemmän vauhtiin, otan käyttöön uudet gore-tex lenkkarit, jotka on just täydelliset, oikealla tuella mun jaloille! Ja -50%, tosin se alennus lämmitti lähinnä miehen rahapussia tällä kertaa. Jo olikin aika saada sekä uudet talvikengät että lenkkarit, joista ei mene jokainen vesitippa läpi. Kuiville keleillehän mulla on jo hyvät lenkkarit olemassa.

Tavoitteena ruveta parin viikon sisällä pienissä pätkissä juoksemaan lenkkien ohella. Nyt olen mallia "juoksin 10 metriä ja tuntuu kuin kuolisin" ja tavoite on "juoksin 10 kilometriä ja vielä vois toisen samanlaisen lenkin vetää perään." Aloittelen varovasti, takana tosiaan se angiina ja koivet ärtyy hirmu helposti (penikkatauti).

Lauantain iltapala ja sunnuntain aamupala näyttivät molemmat tältä.

Sunnuntai 22.2.15
Paino 72,0kg (+1,1kg)
Vyötärö 83cm (-1cm)
Reisi 63,5 cm (-0,5cm)

Sieltähän se paino tuli jo takaisin, minkä kipeänä paastotessa tiputin. No ei nyt kokonaan, mutta yli puolet. 700 grammaa jäin siis voiton puolelle ja nyt toivottavasti alamäki jatkuu painon suhteen. Ei tuo 700g ole kahdelle viikolle kummoinen saavutus, mutta on se aina 700g eteenpäin kuitenkin.

Aamiaiseni näytti samalta kuin eilinen iltapala. Tää on niin hyvää! Eli Alpro Mild & Creamy + mansikoita ja mustikoita pakkasesta sulatettuna.

Lounas

Lounaaksi tein jauhelihapihvejä (uunissa, maidottomia ja vehnättömiä ja possuttomia), joiden kanssa söin pari sipulirengasta, riisiä, porkkanaa ja maissia. Fiksuna otin tällä kertaa 17% jauhelihaa 10%:n sijaan, joten ei tarvinnut syödä itseään ihan ähkyyn asti. Voitteko uskoa, että laihtuminen vaatiikin nälässä olemisen sijaan sitä, että miettii, miten voisi pienentää annoksia, kun ei muuten jaksa syödä kaikkea. Ja lisäksi pitäisi vielä muistaa syödä kamalan useinkin! Ei tässä ehdi hirveästi nälkää nähdä.

Tänään olen ommellut vähän. Pitäisi jatkaa. Karvakangasta on siis käsittelyssä, teen muutaman hännän myyntiin. Niistä jutuista enemmän toisessa blogissa.

*****

Ensi viikkoon lähden positiivisin mielin, yritän päästä useammin ulos ja liikkeelle. Juomisen määrään pitäisi edelleen kiinnittää huomiota. Toivottavasti ensi viikolla putoaa vähintään se puoli kiloa, joka olisi siis suositeltava vauhti laihtumiseen.

Yleisesti tästä laihduttamisesta on nyt jäänyt kyllä hyvä maku suuhun, eikä tämä tunnu miltään "kuurilta" joka sitten joskus lopetetaan ja palataan takaisin vanhaan. Ihmettelen vaan, miten saan ruokavaliooni tungettua 500 kaloria enemmän (tai vielä enemmän jos liikun ahkerasti!) kun nytkin tekee tiukkaa saada tarpeeksi kaloreita kasaan erityisesti lounaalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Muista jättää kommentti! :)

Kaikki voivat kommentoida, mutta kommentit näkyvät vasta, kun olen ne itse käynyt hyväksymässä.